Minder vliegen is noodzakelijk!

Ondanks de bezwaren (zienswijzen) die o.a. de gemeente Oldebroek heeft ingediend tegen de nieuwe lage vliegroutes voor Lelystad Airport, worden deze routes in  2019 in gebruik genomen.  Op het kaartje is te zien dat na  volgend jaar startende vliegtuigen op 1800 meter hoogte over onze gemeente en precies over  Wezep vliegen. Het aantal vliegbewegingen van Lelystad Airport zal aanvankelijk 10.000 per jaar  zijn, maar daarna oplopen tot 45.000 per jaar. Voor Oldebroek  komt  dat in het begin neer op  ongeveer  12 extra overkomende vliegtuigen per dag die  daarbij  naar verwachting 55 decibel produceren.

De reden dat zo lang op lage  hoogte wordt  gevlogen  is dat Schiphol  de status van ‘mainport’ heeft. Vliegtuigen van  en naar Lelystad moeten daarom onder de vliegroutes van Schiphol  blijven om die vluchten niet te hinderen. De ruimte  voor  alternatieve routes boven de  Noord Veluwe is bovendien beperkt omdat  niet in de  buurt  van militaire terreinen mag worden gevlogen. Gevolg is dat in de huidige plannen veel  inwoners en bezoekers  van de gemeente Oldebroek meer geluidshinder zullen gaan ondervinden van laagvliegende vliegtuigen en regelmatig in combinatie met  schietoefeningen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu stelt dat op zijn vroegst in 2023 opnieuw gekeken kan worden naar een herindeling  van de vliegroutes. Dat duurt veel te lang en bovendien is de uitkomst onzeker.

Een extra probleem is dat overschrijding van geluidsnormen niet wordt gemeten, maar  berekend  met behulp  van computerprogramma’s. De gemeente Oldebroek heeft inmiddels aangekondigd een onderzoeksbureau een hinderbelevingsonderzoek te laten uitvoeren. Mensen kunnen betrouwbaarder aangeven  wat  hun beleving is van hinder dan dat  computers dat kunnen berekenen.

De startende vliegtuigen vliegen langer op lage hoogte wat meer brandstof  vraagt. Daardoor zal de neerslag van fijnstof en stikstofoxiden in onze leefomgeving extra toenemen. Dat is  ongezond  voor mensen en de natuurwaarden op de Veluwe, die gevoelig zijn voor stikstofdepositie, zullen nog verder worden aangetast.

Standpunt van Groentje

Voor de korte  termijn dient  de indeling van het  Nederlandse luchtruim voor vliegroutes te worden aangepast, waardoor lang op lage hoogte  vliegen  voorkomen wordt. Een structurele oplossing voor de iets langere  termijn is minder vliegen. Groentje is daarom voorstander om vliegtuigbrandstof net zo te belasten als andere manieren van vervoer.  Daarbij komt dat de vliegende vervuiler dient te betalen voor compenserende maatregelen om mens en natuur te ontzien. Het doorberekenen van de werkelijke kosten in de vliegtickets zal uiteindelijk leiden tot minder  ‘pleziervluchten’ en dus minder overlast voor burgers en natuur op de grond.

Wil je meer weten?

(Visited 308 times, 1 visits today)